Business

Telus overturns decision and bans state-owned Russia Today TV

Telus and ShawTV have reversed their position to bring RTTV into the lineup after other major carriers in the country, Bell and Rogers, have announced that they will discontinue broadcasting.

Article content

British Columbia viewers will not be able to watch Russia Today TV through two major cable providers in the state after Telus and Shaw have announced that they have banned the Russian government’s state-owned “propaganda” division.

advertisement

Article content

After Russia’s invasion of Ukraine and the weekend announcement that other major carriers in the country, Bell and Rogers, would drop broadcasters, the two companies reversed their position to allow RTTV in their lineup.

Both Telus and Shaw announced their changes on social media on Sunday.

“We commend Bell for removing RT,” said Pablo Rodriguez, Minister of Cultural Heritage, Canada, who is responsible for Canada’s Radio-Television Communications Commission. “Russia has been at war in Ukraine since 2014 and is engaged in information warfare around the world.”

He states: “RT is the propaganda division of the Putin administration that disseminates disinformation. There is no place here.”

A CRTC spokesman on Friday said RTTV remains on the Canadian distribution approval list as carrying foreign broadcasters increases the diversity of our country. He didn’t immediately return a request for comment on Monday.

advertisement

Article content

James Moore, a former British Columbia parliamentarian and former Minister of Heritage, after the invasion urged the CRTC to ban RTTV.

“Given that broadcasters broadcast messages and essentially military propaganda, CRTC should ban it from Canadian air routes,” he later said.

“I would call it an insidious television network, with the goal of undermining western democracy,” said Barbara O’Neill, a Vancouver Island woman, to remove it from the cable lineup. I’ve been asking the show for years.

Documentary filmmaker Marcus Corga is a senior researcher at the McDonald’s Laurier Institute and an expert on Eastern European issues, including the use of media strategy as a foreign policy. Policy and defense.

advertisement

Article content

“It’s a psychological warfare, a war between government and cognition. RT is as shiny as the CTV and BBC, and not as effective as state-approved government propaganda,” he said. “Some Canadians may be fooled by it, and Russians will prefer Canadians.”

The day after Russia invaded Ukraine last week, RT TV provided numerous headlines, clips and interviews highlighting Russia’s official line of invasion, including claims that Ukrainian citizens would not be injured and Russia would not occupy the country. Broadcasted.

RT TV has its own website and frequently posts to its own YouTube channel, Facebook page and Twitter account.

“CRTC does not censor content,” spokesman Eric Rancourt said in an email on Friday, but all broadcasters are expected to “guarantee that the news is represented accurately and unbiased.” ..

advertisement

Article content

Other governments are reconsidering allowing RTTV in their own country. The British government may ban it, but some British lawmakers are afraid that Putin will retaliate by banning the BBC, a British public broadcaster from Russia.

Chris Tenobe, a professor of political science at the University of British Columbia, said in 2018 that broadcasters will be part of a broader legislation to deal with disinformation that could affect the integrity of elections in France. We have passed a law permitting the suspension or termination of broadcasting station licenses under foreign influence. on mail.

The day after Russia invaded Ukraine, RT TV aired an interview with a commentator who accused the Ukrainian government of “creating a sea of ​​blood” in conflict areas. Another expert who justified Russia’s military and political objectives said, “Ukraine will enjoy the status of a neutral nation.”

RT TV is reported to have an annual budget of over $ 200 million for its global operations. It will be broadcast in at least 5 languages ​​including English, Spanish, Arabic, German and French.

— Use Douglas Todd’s files


More news, less ads, faster load times: Get unlimited adlite access to Vancouver Sun, Provins, National Post, and 13 other Canadian news sites for $ 14 / month or $ 140 / year. Subscribe now from Vancouver Sun or Province.

    advertisement

Comment Comment

Postmedia maintains a lively yet civic discussion forum and encourages all readers to share their views on our articles. Moderation can take up to an hour for comments to appear on your site. Comments are relevant and should be stored with respect. You have enabled email notifications. You will now receive an email when you receive a reply to a comment, when the comment thread you are following is updated, or when a user follows a comment. For more information and details on how to adjust your email settings, see Community Guidelines.

Telus overturns decision and bans state-owned Russia Today TV

Source link Telus overturns decision and bans state-owned Russia Today TV

Related Articles

Back to top button